A szálláshely piacra vitele lépésről lépésre II. – A célcsoport meghatározása
Ahogy azt cikksorozatunk első részében már említettük, szálláshelyünk piacra vitelét alaposan végig kell gondolnunk. Úgy tűnhet, a részletes tervezés sok időt vesz majd igénybe, összességében azonban még így is sokat megspórolhatunk, ha egy összeszedett terv alapján állunk neki a munkának.
A bürokratikus háttér kialakítása, a bejelentési kötelezettségek elvégzése után újabb fejtörőt talál a tervben: a célcsoport kiválasztását.
Korábbi írásainkban talál már utalásokat arra, hogyan képzelje el célcsoportja kiválasztását, most részletesen végig vesszük, pontosan miről is van szó.
Cikkünk alapján önállóan is ki tudja majd választani célcsoportját, ha megakadna vagy kérdése lenne a témával kapcsolatban, írjon nekünk e-mailt vagy töltse ki a kapcsolatfelvételi űrlapot.
A célpiac/célcsoport kiválasztása komoly marketingtervezési feladat.
1. Első lépésben szálláshelyünk adottságait, földrajzi elhelyezkedését kell számba venni. Ez az információ lesz az alapja ajánlatunk meghatározásának. Az ajánlat meghatározásához válaszoljon az alábbi kérdésekre
- hány szobával, hány férőhellyel rendelkezik a szállás; összesen és szobánként lebontva?
A törvényi meghatározás szerint
szoba: a szálláshely azon önállóan értékesíthető, egyedi hozzáféréssel rendelkező egysége, amely egy vagy több helyiségből áll, és egy vagy több vendég egyidejű elszállásolására alkalmas
szálláshely szobáinak összessége: a szálláshely vendégek elszállásolására alkalmas szobáinak az összessége,
szálláshely ágyainak a száma: a szálláshely szobáiban elhelyezett fekvőhelyek számának összessége azzal, hogy a két vendég részére alkalmas fekvőhely két ágynak számít,
szálláshely befogadóképessége: a szálláshelyen a vendégek egyidejű elszállásolására rendelkezésre álló férőhelyek száma azzal, hogy a maximális férőhely szám a szálláshely ágyai számának és az ideiglenesen elhelyezett vendégek elszállásolására alkalmas ágyak (pótágy) számának összessége.
- milyen egyéb helyiségek találhatók a szálláshelyen?
Gondolja végig, milyen helyiségeket használhatnak leendő vendégei, és milyen üzemi terület áll rendelkezésre szolgáltatásai kialakításához? Van közös helyiség, reggeliző vagy más étkeztetésre alkalmas hely, iroda, mosoda, tároló? Ugyanígy a szálláshely környezetében, van-e kert, parkolási lehetőség vagy buszmegálló, terasz, lépcsőház, lépcső, akadálymentes hozzáférés stb.?
Szálláshelye regisztrációjakor meg kellett adnia a szálláshely-szolgáltatási tevékenység típusát is, mely típusonként különböző bejelentési, illetve üzemeltetési követelményeket von maga után. Mások az elvárások szálloda vagy panzió, kemping stb. esetében. Ezeket megtalálja a 239/2009. (X. 20.) Kormányrendeletben.
- Szálláshelye fizikai adottságai után tekintsen távolabbra, bővítse az elemzés hatósugarát! Sorolja fel az adott – vagy a legközelebbi – település földrajzi adottságait, turisztikai vonzerőjét, előnyeit és hátrányait. Mi a fő attrakció? (ha van ilyen. Például gyógyfürdő, borvidék, sport, növény-és állatvilág, kulturális programok.)
2. Kutatásunk eredményeként máris rengeteg információt kaptunk leendő vendégünkről, vagyis célcsoportunkról – ha pontosan fel tudjuk vázolni ugyanis, hogy mit ajánlunk, fel tudjuk mérni azt is, ki lesz az, akinek a mi ajánlatunk elégíti ki szálláshely igényeit (alapvető szükségletein felül).
Az ajánlatunk alapján felvázolt leendő vendégeinket
- demográfiai (életkor, nem, családi állapot, jövedelem, vallás, kultúra)
- pszichológiai (életstílus, személyiség, társadalmi osztály)
- földrajzi (melyik régióban, településen lakik) és
- magatartásbeli (milyen igényei, elvárásai vannak szálláshelyünkkel szemben, milyen gyakran utaznak, üzleti vagy magán célból stb.) tényezők alapján körül írva a célpiac (bárki, aki szállást keres) egy olyan szegmensét találjuk, melyben azok a vendégek találhatók, akiknek a mi ajánlatunk megfelelő.
Vegyünk egy példát!
Balatonszőlősi vendégháza két hálószobával és egy fürdőszobával rendelkezik. Összesen 8 embert tud elszállásolni, hely hiányában pótágyazásra nincs lehetőség. Az épületben található egy kis főzőfülke, fedett terasz alatt étkező áll a vendégek rendelkezésére. A kertben van egy jókora füves terület, körben gyümölcsfák határolják.
A vendégház a település egyik csendes utcájában található, bolt 500 méterre van, internet szolgáltatás nincs a környéken, a mobilinternet szolgáltatás még nem elérhető. Tömegközlekedés nincs. A környék legnagyobb attrakciója természetesen a Balaton; a füredi strand és a parti programok vonzzák a legtöbb látogatót minden évben. A part 7 kilométerre található, autóval 10 perc. A szállás szép természeti környezetében túrázni lehet, illetve számos borospince van a településen és környékén.
Ebből máris fel tudunk vázolni pár dolgot leendő vendégeinkről, és ajánlatunkat az ő igényeikhez tudjuk igazítani:
1. Demográfiai tényezők, vagyis létszám, kor, családi állapot, jövedelem alapján: 8 együtt utazó ember lehet
- egy nagyobb család
- vagy egy baráti társaság, akik autóval rendelkeznek.
Kisgyermekes családok inkább a parton szeretnek megszállni, a strand és a gyermekek szórakoztatására elérhető szolgáltatások közelségével nem fogunk tudni versenybe szállni.
2. Pszichológiai tényezők, életstílus alapján:
Leendő vendégeink nagyobb valószínűséggel egy felnőtt társaság – akár rokonok, akár barátok – tagjai, akik (min. 2) autóval érkeznek, elsősorban nem a Balaton part miatt szállnak meg vendégházunkban. Szeretnék kihasználni a hely elzártságát pihenésre, kikapcsolódásra és együttlétre. 8 emberre nem fognak minden nap főzni. Hosszú hétvégére jönnek, ha három éjszakánál tovább maradnak, motivációjuk nem csak a klasszikus értelemben vett pihenés, programot, látnivalót fognak keresni.
3. Földrajzi tényezők alapján
Autóval érkeznek, belföldi utazás során, főleg, ha rövidebb időre utazunk, nem szeretünk fél napot az autóban ülni. Feltételezhető tehát, hogy max 200 kilométeres körzetből érkezik majd a csapat.
4. Magatartásbeli tényezők alapján
A felnőtt (baráti) társaságban érkező vendégek szeretnék maximálisan kihasználni a hely adottságait: ne zavarja őket senki és ők se zavarjanak másokat hajnalba nyúló beszélgetésük zajával. Ajánlatunkban érdemes tehát kihangsúlyozni, hogy (elektronikus szórakoztató eszközök hiányában) vendégházunk tökéletesen alkalmas az elvonulásra, kikapcsolódásra, lazításra.
Ezeket a tényezőket érdemes megjegyezni, mert ha például online hirdetést szeretnénk elhelyezni a Facebookon, célzottan tudjuk megkeresni a potenciális vendégeket ezáltal és kevesebb befektetéssel nagyobb sikert tud elérni kampányunk ezen a szegmentált célpiacon.
Cikksorozatunk következő állomásában a fenti példán keresztül bemutatjuk, hogyan alakíthatjuk ki szolgáltatásainkat a potenciális vendégeink igényeit és szükségleteit figyelembe véve, milyen problémák és lehetőségek adódhatnak, valamint számíthatunk-e megtérülésre a célirányos fejlesztések és beszerzések költségéből.
Vállalkozásunk lehetőségeinek felmérése és ajánlatunk piacspecifikus kialakítása időigényes feladat, érdemes külső szemlélőket bevonni ebbe a folyamatba. Keressen korábbi vendégértékeléseket, kérdezze meg vendégeit, vagy írjon nekünk e-mailt, hogy segíthessünk megtalálni azt a célcsoportot, piaci rést, melynek szolgálatában szálláshelye sikeres lehet! Ne feledje, több szem - többet lát!