A szálláshely piacra vitele lépésről lépésre IV. rész - Az árpolitika
A bürokratikus háttér, a célcsoport kiválasztása és szolgáltatásaink kialakítása után cikksorozatunk soron következő számában az ár kialakításának módjait és lehetőségeit mutatjuk be.
Egy korábbi bejegyzésünkben már tárgyaltuk, hogy milyen tényezőket kell és lehet figyelembe venni az ár kialakításánál, most viszont részletesen kifejtjük.
Az árpolitika egy nagyon összetett kérdés, éppúgy befolyásolja a szálláshely földrajzi elhelyezkedése, mint az adott település piaci helyzete, valamint nagyon fontos, hogy a működési költségeket is számításba vegyük.
Az árképzés alapja a költségek pontos ismerete!
Kiadások:
- Rezsi: Ez minden típusú szálláshelynél fennálló költség. Alapvetően a közüzemi díjakat értjük alatta. Az ingatlan típusától függően ide tartozik az áramszolgáltatás, gázszolgáltatás, ivóvízszolgáltatás, szemétszállítás, közös költség. Az összes ilyen díjat össze kell adni, és éves szinten számolni vele. Érdemes nagyobb intervallumot felölelni, hogy könnyebben átláthatóak legyenek a költségek.
- Adó/járulék: a működési formától függően különböző mértékű adó terheli a szolgáltatót, de ennek mértékét is mindenképpen bele kell építeni az árazásba.
- Takarítási költségek: ezt is éves szinten érdemes nézni, hogy teljes képet kapjunk ennek összegéről Ide tartozik az ingatlan takarításán kívül a textília tisztítási költsége, és a tisztítószerek díja is.
- Üzemeltetési költség: személyzet a munkabére, amennyiben szükséges. Szintén éves elszámolást javaslok a tételek könnyebb egymáshoz viszonyítása miatt.
- Értékesítési költségek, jutalékok: a szálláshely értékesítésétől függően a szálláshely közvetítő oldalaknak, saját weboldal fejlesztésének, hirdetéseknek, és marketing tevékenységeknek a költsége.
- Amortizáció: az ingatlan méretétől és kihasználtságától függően amortizációval is számolni kell. Ezt is éves szinten mérlegeljük. Van olyan tétel, amit minden évben cserélni érdemes, szinte mindig elromlik valami, illetve karbantartási munkálatokra is rendszeresen szükség van.
Az összes kiadásunk ismerete és összeszámolása után szükséges megterveznünk, hogy az ingatlan elhelyezkedéséből adódóan milyen kapacitással üzemeltethető. Érdemes / szükséges / lehetséges-e az egész éves nyitvatartás, vagy szálláshelyünk csak szezonális jelleggel fog üzemelni. Mindenképpen meg kell határozni egy tervezetet arra vonatkozólag, hogy minimum hány éjszakára szeretnénk értékesíteni.
A fenti két szám hányadosából kapjuk az egy kiadott éjszakára jutó költségünket:
Összes kiadás / tervezett éjszakák száma.
Ez a kiinduló állapot a végleges ár meghatározásánál.
A kiadásaink ismerete után úgy kell a végső árat meghatározni, hogy az illeszkedjen a piaci helyzethez, és a konkurenciához viszonyítva tükrözze a szálláshelyünk pozícióját. Véleményem szerintem sem pozitív, sem negatív irányba nem célszerű túlságosan eltérni.
Hosszú távon az árverseny nem kifizetődő! Bevétel csökkenés esetén inkább a kiadások racionalizálását, a szolgáltatások átszervezését javaslom, mint a vendégeknek kínált ár csökkentését.