Kereskedelmi szálláshelyek tűzvédelme

tuzvedelem.jpg
Megjelenés: 2021. 03. 08.
Kategóriák: Szálláshely szakmai
Szerző: Gácsiné Gál Ramóna

A tűz ellen a legjobb védekezés az elővigyázatosság. Nem elég azonban csupán a józan paraszti eszünkre hagyatkozni, utána kell járnunk, szálláshelyünk tűzvédelme mire kell, hogy kiterjedjen.

A „54/2014. (XII. 5.) BM rendelet az Országos Tűzvédelmi Szabályzatról” jogszabály értelmében az alábbi kötelező intézkedéseket kell megtennünk szálláshelyünk és vendégeink biztonsága érdekében.

Először is Tűzvédelmi Szabályzatot kell készíttetnünk egy erre jogosult tűzvédelmi szakemberrel. A jogszabály részletesen leírja kötelezettségeinket, meghatározza, hogy a szabályzatban mire kell kitérni. Iránymutatásként összegyűjtöttük a legfontosabb elemeket, de azt javasoljuk, hogy a szálláshelyünk Tűzvédelmi Szabályzatának elkészítését bízzuk szakemberre.

A Tűzvédelmi Szabályzatban az alábbiakat kell leírni:

  • a tűzvédelmi feladatokat ellátó személyek (vagyis a tulajdonos, ügyvezető és munkatársaik) feladatait és kötelezettségeit,  
  • az építményekre és szabad terek használatára vonatkozó tűzvédelmi szabályokat, előírásokat, ilyen például a szobák közti falak tűzállósági teljesítményének meghatározása
  • a tevékenységre vonatkozó tűzvédelmi előírásokat,
  • a munkavállalók tűzvédelmi oktatásával kapcsolatos tudnivalókat, feladatokat,
  • a munkavállalók feladatait, ami tűzjelzéssel, tűzoltással kapcsolatos,
  •  illetve, ha szállásunk 50 főnél nagyobb befogadó képességgel bír, kiürítés számítást is.

 

A Tűzvédelmi Szabályzat (továbbiakban TSZ) melléklete tartalmazzon:

  • ha 20-nál több férőhellyel rendelkezik szállásunk, Tűzriadó Tervet
  •  tűzvédelmi üzemeltetési naplót: tűzvédelmi műszaki megoldások ellenőrzésének, felülvizsgálatának, karbantartásának igazolására szolgáló dokumentum
  • Tűzvédelmi Oktatási Naplót

 

A Tűzvédelmi Üzemeltetési Naplóban a tűzvédelmi eszközeink karbantartásával kapcsolatos eseményeket rögzítjük. Hat évente erre jogosult szakemberrel szükséges elvégeztetni a Tűzvédelmi Szabványossági Felülvizsgálatot, melynek célja az elektromos berendezések, konnektorok vizsgálata; illetve, ha az épületen található villámvédelmi berendezés, akkor annak a Felülvizsgálati jegyzőkönyvét is rögzítsük a Naplóban. Ebbe a Naplóba kerül továbbá a tűzoltó készülékek időszakos felülvizsgálatának eredménye is. Szintenként legalább 1 tűzoltó készüléket kell elhelyeznünk, a pontos mennyiséget tűzvédelmi szakember határozza meg a terület nagyságától függően. Negyedévente nekünk, az üzemeltetőnek kell ellenőrizni ezeket, évente pedig tűzvédelmi szakvizsgával rendelkező szakemberrel kell elvégeztetni az éves felülvizsgálatot. 5 évente közép karbantartás, 10 évente teljeskörű karbantartás szükséges.